Gezin Health Kinderen Sporten

Doen: Yoga voor kinderen

Is jouw kind net een sprinkhaan en zit hij/zij geen minuut stil? Misschien is het dan tijd om iets nieuws te proberen, iets waar ze hun energie in kwijt kunnen raken, maar ook helemaal zen van worden: yoga voor kinderen. Steeds meer yogastudio’s of sportscholen bieden yoga voor kinderen aan, dus misschien is dat dé nieuwe sport voor jouw kind? 

Kinderen vangen elke dag zoveel prikkels op. Op school, buiten, achter de computer of wanneer ze televisie kijken. Sommige kinderen raken helemaal uit hun doen. Kinderyoga kan helpen om de drukte in het hoofd te verminderen en zorgt ervoor dat ze lekker kunnen ontspannen en een stuk rustiger worden. 

Vanaf welke leeftijd?
Jouw kind kan al heel vroeg beginnen met yoga. Je hebt tegenwoordig zelfs al yoga voor baby’s en peuters, waar je samen met je kind de oefeningen gaat doen. Echte kinderyoga waar ze zelf de oefeningen gaan doen is er vanaf 6 jaar en wordt vaak op de woensdagmiddag gegeven. 

Waarom?
Yoga verbetert niet alleen de lenigheid van het kind, ook krijg jouw kind een beter concentratievermogen en worden ze rustiger van binnen. Ook train je met de verschillende yogaposes de creativiteit én het uithoudingsvermogen. 

Een voorproefje
Lijkt het je wel wat om jouw kind op kinderyoga te doen? Misschien kunnen jullie alvast wat oefeningen doen, zodat hij/zij alvast de feeling krijgt. Alle oefeningen zijn genoemd naar dieren, dus hartstikke leuk! 

Flamingo
Sta rechtop en breng je armen langs je hoofd omhoog. Zet vervolgens je voetzool tegen de binnenkant van je been. Focus je op een vast punt om in balans te blijven. Moeilijk? Een stoel erbij pakken mag natuurlijk altijd! 

Slang
Ga op je buik liggen en leg je handpalmen op de grond. Duw daarna je borst omhoog, hou hierbij nog steeds je handpalmen op de grond. Strek daarna je armen uit en duw je borst nog meer omhoog. Adem diep in en wanneer je uitademt laat je jezelf weer zakken. 

Kikker
Deze oefeningen vinden kinderen vaak het leukste om te doen! Ga als een kikker zitten en hou balans op je tenen. Spring vervolgens een paar keer rond. Deze oefening is goed voor je onderrug en benen. 

Beeld: Shutterstock

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *